7 клас
Контрольний тест
за
темою «Повторення та узагальнення
вивченого в 6 класі»
І варіант
1. У якому рядку всі слова є іменниками? (1
бал)
А. Синь, тисяча, удень.
Б. Зорепад, четверо, зранку
В. Мужність, двоє, узимку.
Г. Сутінки, сотня, зілля.
Г. Сутінки, сотня, зілля.
2. У якому рядку всі слова пишуться з великої літери? (1 бал)
А. (М, м)ати (Б, б)ожа; (З, з)олоті (В, в)орота; (Г, г)азета « (Г,г)олос
(У,у)країни».
Б. (Д,д)ніпро; (Г,г)голосіївський (П,п)арк, (Д,д)ень (У,у)чителя.
В. (Р,р)іздво; (К,к)онституція (У,у)країни; (Г,г)оверла.
3. У якому рядку наведено іменники, у котрих неправильно утворено форму
кличного відмінка? (1
бал)
А. Друже, брате, товаришу.
Б. Краю, пташе, козаче.
В. Голуб, Сергіє, брату.
Г. Земляче, Андрію, батьку.
4. Разом
потрібно писати всі прикметники рядка: (1 бал)
А воле/любний, науково/технічний
Б
легко/атлетичний, право/бережний
В
лісо/степовий, м'ясо/молочний
Г
чорно/земний, блакитно/синій
5.Через дефіс потрібно писати всі займенники рядка: (1 бал)
А
будь/хто, який/небудь
Б аби/хто, будь/який
В
казна/хто, де/хто
Г
хтозна/що, ані/який.
6.
Форми ступенів порівняння прикметників правильно утворено в рядку: (1 бал)
А багатший, більш вірогідний, щонайрозвинутіший, найбільш цивілізований
Б менш відомий, пресильніший, найохайніший, найменш визначний
В дешевший, сліпіший, найнижчий, найбільш самостійний
Г повніший, більш прозорий, самий тонкий, найменш потужний
Д кращий, менш цікавий, якнайшвидший, більш видатніший.
А багатший, більш вірогідний, щонайрозвинутіший, найбільш цивілізований
Б менш відомий, пресильніший, найохайніший, найменш визначний
В дешевший, сліпіший, найнижчий, найбільш самостійний
Г повніший, більш прозорий, самий тонкий, найменш потужний
Д кращий, менш цікавий, якнайшвидший, більш видатніший.
7. Порушено
граматичну норму числівників на позначення часу в реченні: (1 бал)
А)
Нарада почалася о чотирнадцятій. Б) Зустріч призначено на п’ять
тридцять.
В) Вистава закінчилась за чверть на десяту . Г) Зараз за десять
третя.
8. Установіть відповідність між
словами
|
і приналежністю їх до частин мови
|
|
А
іменник;
|
1
|
мільйон, півтораста;
|
Б
прикметник;
|
2
|
помиляється, малював;
|
В
дієслово;
|
3
|
щирість, маля;
|
Г
займенник;
|
4
|
твоїми, будь-який.
|
Д
числівник.
|
( по 0,5
бала)
9. У словах на місці крапок вставити
-н-, -нн- .
Греча...ий, скля...ий, бездога..ий, букве...ий, здорове...ий, широче...ий,
соло...ий, осі...ій, солов'ї...ий, старови...ий. (1,5 бала)
10. Підібрати до поданих іменників потрібні за змістом
прикметники. (1,5 бала)
З будь - яким словосполученням скласти
й записати речення.
Путь, біль, степ, шимпанзе,
тюль.
7 клас
Контрольний тест
за
темою «Повторення та узагальнення
вивченого в 6 класі»
ІІ варіант
1.У якому
рядку всі слова є іменниками? (1 бал)
А. Біг, мільйон, вгорі.
Б. Лісостеп, п’ятеро, зранку
Б. Лісостеп, п’ятеро, зранку
В. Вечеря, десяток, свято.
Г. Сміливий, перший, улітку.
Г. Сміливий, перший, улітку.
2. У якому рядку всі слова пишуться з великої літери? (1
бал)
А. (Ч, ч)орне
(М, м)оре; (С, с)узір’я (Ч, ч)умацький (Ш, ш)лях; (Б, б)іблія.
Б. (Д, д)ень (Ш, ш)ахтаря; (С, с)офійський (С, с)обор; (М, м)айдан (Н,н)езалежності;
(П, п)ерун.
В. (Р, р)іздво; (В, в)ерховна (Р, р)ада; (Б, б)іла (Ц, ц)ерква.
Г. (К, к)омбайн «(Н, н)ива»; (К, к)арпати; (Ж, ж)урнал «(Б, б)арвінок».
3. У якому
рядку всі слова є іменниками спільного роду? (1 бал)
А. Листоноша, учитель, директор.
Б. Староста, задавака, сирота.
В. Професор, колега, суддя.
Г. Незнайко, плакса, степ.
4. Через дефіс потрібно писати всі прикметники рядка: (1 бал)
А
блідо/рожевий, воле/любний
Б
біло/жовтий, військово/морський
В
сніжно/білий, жовто/гарячий
Г
ясно/синій, глухо/німий
5. Разом
потрібно писати всі займенники рядка: (1 бал)
А
котрий/сь, будь/що
Б
ані/трохи, хтозна/що
В
аби/що, де/який
Г
ні/хто, що/небудь
6. Форми ступенів порівняння
прикметників правильно утворено в рядку: (1 бал)
А вужчий, більш тепліший, триваліший;
Б ласкавіший, порожніший, активніший;
В менш яскравий, скромніший, презліший;
Г самий короткий, смачніший, легший;
Д рідніший, багатший, більш сміливий.
7. Порушено граматичну норму
числівників на позначення часу в рядку: (1 бал)
А)
десять хвилин на третю; Б) п’ять тридцять;
В)
за чверть третя; Г) двадцять хвилин
на шосту.
8. Установіть відповідність між
словами
|
і приналежністю їх до частин мови
|
|
А
іменник;
|
1
|
Батьківщина, собор;
|
Б
прикметник;
|
2
|
його, весь;
|
В
дієслово;
|
3
|
материн, осінній;
|
Г
займенник;
|
4
|
двоє, півтора.
|
Д
числівник.
|
||
( по 0,5 бала)
|
9. У словах на місці крапок вставити -н-, -нн- : (1,5 бала)
Півде...ий,
привіль...ий, незрівня...ий, соколи...ий, сті...ий,
свяще...ий, орли...ий, маши...ий,
бджоли...ий, дерев’я...ий.
10.Підібрати
до поданих іменників потрібні за змістом прикметники. (1,5 бала)
З будь - яким словосполученням скласти й записати речення.
Ранчо, собака, нежить,
шосе, какаду.
7 клас
Контрольна робота за темою «Дієслово»
І варіант
1.
Позначити рядок, у якому не всі слова належать до форм дієслова. (0,5 бала)
А
Працював би, купують, заспіваймо.
Б
Будемо говорити, обступаючи.
В
Розуміючи, надісланий, ховаючи.
Г
Учити, навчивши, учіння.
2.
Позначити рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами. (0,5 бала)
А
Охопити, побачити, ішов.
Б
Говорити, спати, сміятися.
В
Сидіти, наїжачитися, діждалися.
Г
Малювала, стежити, махати.
3.
Укажіть речення з дієсловом майбутнього часу третьої особи множини: (0,5 бала)
А Ще почують про нього не раз.
Б Відчуваєте пахощі лугових трав?
В Прополете моркву, потім поллєте квіти.
Г Будете читати вголос.
4.
Укажіть ряд дієслів недоконаного виду:
(0,5 бала)
А
Порадив, вислухав, зрозумієте.
Б Пишу,
росли, буду працювати.
В Розшукаю,
спитаємо, знають.
Г Запитую,
розкажеш, малюють.
5. Укажіть рядок, у якому
всі дієслова з часткою не пишуть разом: (0,5 бала)
А Не/покоїти, не/зчутися, не/обминати,
не/сказати;
Б
Не/злюбити, не/здійснити, не/списати, не/мати;
В Не/вгавати, не/малювати,
не/навидіти, не/волити;
Г Не/славити (зневажати), не/покоїтися
(турбуватися), не/доспати, не/дочувати.
6. Укажіть ряд особових форм дієслів:
(0,5 бала)
А Початися, готувати, плести.
Б Розбиває, несеш, розквітає.
В Посіявши, осиротілий, жартуючи.
Г Може,
зробити, знаючи.
7.
Установити відповідність між дієсловами та їх формами: (по 0,5 бала)
1
інфінітив А намальований
2
особова форма Б малювати
3 дієприкметник В намальовано
4
дієприслівник Г
малюватимемо
Д
малюючи
8 . Установити відповідність між дієсловами
та їх часовою формою: (по 0,5 бала)
1 Минулий. А. Сподіватимусь, малюватимете.
2Теперішній.
Б. Відпочинеш, полечу.
3 Майбутній, складна форма. В. Працюють, ігнорує.
4. Майбутній час, складена форма Г Сконала, допомогли.
Д Буду грати, будеш лякати
9.Написати
форми дієслів бігти (у минулому
часі), лити (у теперішньому часі),
змінивши їх за родами або особами. ( по 1 балу)
10.Складіть
твір-розповідь «Екскурсійна поїздка» (7-8 речень), використавши дієслова у
формі минулого часу. Підкресліть їх. (3
бали)
7 клас
Контрольна робота за темою «Дієслово»
ІІ варіант
1.
Позначити рядок, у якому не всі слова належать до форм дієслова. (0,5 бала)
А
Відпускаючи, турбувати, перехідний.
Б
Спілкуючись, посміхнувся, принісши.
В
Гордувати, посивілий, серйозний.
Г
Бігатимете, господарюючи, освітлений.
2.
Позначити рядок, у якому всі дієслова є інфінітивами. (0,5 бала)
А
Нездужати, нездоровиться, цвіте.
Б
Летіти, одягати, переконуватися.
В
Заздрити, цвів, охопити.
Г
Відпустити, горіти, мила.
3.
Безособове дієслово вжито в реченні:
(0,5 бала)
А Те літо не забулося.
Б Йому пощастило побувати в Криму.
В Чудово пахне трава.
Г Нарешті знайшлося кілька чистих аркушів. (0,5
бала)
4.Укажіть ряд дієслів, які змінюються за
родами:
А Покричить, сповістив, блукав.
Б Виглянув, задумав, переліз.
В Викине, протримається, розрісся.
Г Братиме, прочитають, кричить.
5. Укажіть, у якому рядку
всі слова — форми дієслів доконаного виду: (0,5 бала)
А умиватися, одягатися, озирнутися, сміятися;
Б
писати, читати, малювати, казати;
В подумати, записати, намалювати, створити;
Г учити, згадати,
зробити, розмовляти.
6. Укажіть рядок, у якому всі дієслова з часткою не
пишуть разом: (0,5 бала)
А Не/мити, не/зчутися, не/жити, не/шити;
Б
Не/дописати, не/мріяти, не/читати, не/водити;
В Не/здужати (хворіти),
не/хтувати, не/навидіти, не/волити;
Г Не/дописати,
не/покласти, не/спати, не/чути.
7.
Установити відповідність між дієсловами та їх формами: (по 0,5 бала)
1.інфінітив А проспіваний
2.особова
форма Б заспівано
3
дієприкметник В співатимемо
4
дієприслівник Г співаючи
Д заспівати
8 . Установити відповідність між дієсловами
та їх часовою формою: (по 0,5
бала)
1 Минулий.
А.Мріятиму, писатиму.
2Теперішній.
Б. Вивчиш, зробиш.
3 Майбутній, складна форма. В. Малює, носять.
4. Майбутній час, складена форма Г .Навчала, вибирали.
Д. Буде працювати, будемо перемагати.
9.Написати
форми дієслів нести (у минулому
часі), клеїти (у теперішньому часі),
змінивши їх за родами або особами. (по
1 балу)
10.Складіть
твір-розповідь «Моя майбутня професія» (7-8 речень), використавши дієслова у
формах майбутнього часу. Підкресліть їх.
(3 бали)
7 клас Контрольна робота за
темою «Дієприкметник, дієприслівник» (тестування)
І варіант
1. У якому рядку всі
дієприкметники пасивного стану? 1 бал
а) Змелений, схвалений, зварений, намальований;
б) зволожений, зів'ялий, знесилений, зібраний;
в) пожовклий, осяяний, почорнілий, випечений;
г) розв'язаний, змелений, дихаючий, діючий.
а) Змелений, схвалений, зварений, намальований;
б) зволожений, зів'ялий, знесилений, зібраний;
в) пожовклий, осяяний, почорнілий, випечений;
г) розв'язаний, змелений, дихаючий, діючий.
2. У якому рядку всі дієприкметники
недоконаного виду? 1 бал
а) Позолочений, напоєний, молотий, змелений;
б) палаючий, плачучий, тертий, ламаний;
в) вишитий, написаний, атакуючий, зламаний;
г) шитий, просіяний, битий, зораний.
а) Позолочений, напоєний, молотий, змелений;
б) палаючий, плачучий, тертий, ламаний;
в) вишитий, написаний, атакуючий, зламаний;
г) шитий, просіяний, битий, зораний.
3. Позначте речення, у якому дієприкметник
з не пишеться разом. 1 бал
А) Легенький вітерець колише по той бік річки (не)скошені трави.
Б) Скільки сягало око, жевріли маки на луках, ніким (не)сіяні, але радуючи всіх.
В) Через усю Вербівку стеляться скупі городи та левади, (не)огороджені тинами.
А) Легенький вітерець колише по той бік річки (не)скошені трави.
Б) Скільки сягало око, жевріли маки на луках, ніким (не)сіяні, але радуючи всіх.
В) Через усю Вербівку стеляться скупі городи та левади, (не)огороджені тинами.
4.Позначте рядок, у якому всі слова
пишуться з одним н.
А) несказа..ий, збудова..ий, невблага..ий; 1 бал
Б) загоє..ий, присвоє..ий, запряже..ий;
В) доведе..ий, нездола..ий, незбагне..ий.
А) несказа..ий, збудова..ий, невблага..ий; 1 бал
Б) загоє..ий, присвоє..ий, запряже..ий;
В) доведе..ий, нездола..ий, незбагне..ий.
5. Дієприслівник доконаного виду вжито в реченні: 1 бал
а) Зірки
манливо миготять, хвилюючи серця.
б) Не
перепочиваючи, не зупиняючись, полк ішов далі.
в) Андрій, примружившись, сів на ліжку.
6. Разом із
не пишуться такі дієприслівники:
1 бал
а) (не)знаючи, (не)поважаючи,
(не)сказавши;
б) (не)вгаваючи, (не)волячи, (не)дооцінюючи;
в) (не)здійснивши, (не)завершивши,
(не)витримавши.
7.
Дієприслівник чи дієприслівниковий зворот не виділяється комами у реченні: 1 бал
а) Дівчина стрепенувшись підвела
голову.
б) Державний Гімн виконують стоячи.
в) Побачивши блискуче залізне вістря звір
зупинився.
8. Установіть відповідність
між дієслівними формами: (по
0,5 бала)
1.
Дієприслівник. а) виконую;
2. Безособове
дієслово. б) вивчити;
3. Інфінітив. в) маючи;
4.
Дієприкметник. г) спостерігаючи;
5. Особове
дієслово. д) світає;
е) навчений.
9. Запишіть речення,
розставляючи розділові знаки, позначте дієприслівникові звороти. 1,5 бала
Виконайте морфологічний розбір дієприслівника.
Шуміло море
виграючи на сонці ваблячи зір заспокійливим синім простором.
10. Відредагуйте речення.
Навчившись грати у шахи, мені запропонували прийняти участь у турнірі. 1 бал
Навчившись грати у шахи, мені запропонували прийняти участь у турнірі. 1 бал
7 клас Контрольна робота за
темою «Дієприкметник, дієприслівник» (тестування)
ІІ варіант
1. У якому рядку всі дієприкметники активного стану?
1 бал
а) Задуманий, прочитаний, літаючий, сидячий;
б) посивілий, падаючий, крокуючий, сяючий;
в) посинілий, лежачий, підбитий, знесений;
г) заражений, замислений, стоячий, забруднений.
а) Задуманий, прочитаний, літаючий, сидячий;
б) посивілий, падаючий, крокуючий, сяючий;
в) посинілий, лежачий, підбитий, знесений;
г) заражений, замислений, стоячий, забруднений.
2. У якому рядку всі дієприкметники доконаного виду?
1 бал
а) Розбитий, зламаний, скошений, забутий;
б) спалений, зігнутий, згасаючий, бажаючий;
в) працюючий, побачений, стиснутий, волаючий;
г) читаючий, помолоділий, стомлений, співаючий.
а) Розбитий, зламаний, скошений, забутий;
б) спалений, зігнутий, згасаючий, бажаючий;
в) працюючий, побачений, стиснутий, волаючий;
г) читаючий, помолоділий, стомлений, співаючий.
3. У якому рядку всі дієприкметники пишуться з не
окремо?
1 бал
а) Не/зарослі чагарником береги; не/затоплена долина; ніким не/читана книга; не/завершена робота;
б) ще не/скошене жито; не/просохла земля; не/розсідланий кінь; не/підбілені дерева;
в) не/зірване яблуко; не/побілена хата; не/пришитий ніким ґудзик; не/побачений фільм;
г) не/намальована художником картина; не/скошена мною клумба; не/здоланий ворогом народ; не/написаний учнем твір.
а) Не/зарослі чагарником береги; не/затоплена долина; ніким не/читана книга; не/завершена робота;
б) ще не/скошене жито; не/просохла земля; не/розсідланий кінь; не/підбілені дерева;
в) не/зірване яблуко; не/побілена хата; не/пришитий ніким ґудзик; не/побачений фільм;
г) не/намальована художником картина; не/скошена мною клумба; не/здоланий ворогом народ; не/написаний учнем твір.
4. Позначте рядок, у якому всі слова пишуться з одним н.
1 бал
А) греча..ий, блаже..ий, качи..ий;
Б) занепокоє..ий, бажа..ий, спале..ий;
В) здорове..ий, височе..ий, дерев'я..ий.
А) греча..ий, блаже..ий, качи..ий;
Б) занепокоє..ий, бажа..ий, спале..ий;
В) здорове..ий, височе..ий, дерев'я..ий.
5. Дієприслівник недоконаного виду вжито в реченні: 1 бал
а) Поруч
дзюркотів струмок, стрибаючи по камінню.
б) Не почавши,
не закінчиш.
в) Стогне
завія до рання, зламавши об ліс крило.
6. Разом із не пишуться дієприслівники у рядку: 1 бал
а)
(не)заснувши, (не)навидячи, (не)відлетівши;
б) (не)хтуючи,
(не)зчувшись, (не)добачаючи;
в) (не)волячи,
(не)прощаючись, (не)витримавши.
7. Дієприслівник чи дієприслівниковий зворот не
виділяється комами у реченні: 1 бал
а) Не
вагаючись я погнався за чайкою.
б) Хвилюючись
Тимко розповідав про свої перші успіхи.
в) Дівчата
розходяться співаючи.
8. Установіть відповідність між дієслівними формами: (по
0,5 бала)
1.
Дієприслівник.
а) посивілий;
2. Безособове
дієслово. б) темніє;
3. Інфінітив. в) укрила;
4.
Дієприкметник. г) пішовши;
5. Особове
дієслово. д) напише;
е) намагатися.
9. Запишіть речення,
розставляючи розділові знаки, позначте дієприслівникові звороти. 1,5 бала
Виконайте морфологічний розбір дієприслівника.
Настав день
коли вода річки потекла по каналу даючи життя новим садам виноградникам і
полям.
10. Відредагуйте речення.
Грізно поблискуючи шаблею, кінь з вершником летів уперед. 1 бал
Грізно поблискуючи шаблею, кінь з вершником летів уперед. 1 бал
Конспект уроку з української
мови в 6 класі
Тема. « Найкраще місто на землі… (Повторення, узагальнення і
систематизація знань за темою «Прикметник».)
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник
як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
закріпити вміння розрізняти прикметники з-поміж інших частин мови,
удосконалювати вміння визначати граматичні категорії прикметника; збагачувати
словниковий запас школярів;
розвивати зв’язне мовлення, пам’ять,
логічне мислення, творчі нахили, естетичні смаки, вміння аналізувати, робити
висновки; кмітливість, спостережливість; виховувати безмежну любов до рідного
міста, зацікавлення до пізнання нового, до вивчення рідної мови.
Тип уроку: урок-гра з елементами екскурсії.
Методи: бесіда, вибірковий диктант, музичний диктант, аналіз мовних
явищ, творчі завдання, презентація проектів, тести, робота в групах,
редагування, рефлексії, рольова гра, завдання «від теорії до практики».
Наочність; таблиці-схеми за темою «Прикметник», картки з завданнями,
книги та журнали для виставки (присвячені Львову), малюнки, газети, реферати
учнів; аудіозаписи пісень про Львів, відео про Львів; пам’ятка «Співпраця» (робота в
групах).
Обладнання: комп’ютер, проектор.
Міжпредметні зв’язки: історія, образотворче мистецтво, художня література, усна
народна творчість, музика, географія.
Хід уроку
І
Організаційний момент.
1. Звучить мелодія пісні Оксани
Білозір на слова Анни Канич «Найкраще місто на землі».
2. Клас ділиться на дві команди.
(«Левенята з міста Лева» та «Львівські леви»)
3. Пояснюються умови гри на
звання «Найкращий знавець».
(Схема
«Співпраця»).
4. Призначається журі.
ІІ Повідомлення теми,
мети уроку.
Вступне слово вчителя.
ІІІ Конкурс
1. Презентація команд:
Ø
назва;
Ø
лідер;
Ø
учасники;
Ø
газета.
2.
Інсценізація «Княжич Лев про
створення Львова».
Ø
Завдання для команд: виписати з розповіді якомога більше
прикметників.
Ø
Проблемне запитання: яка роль прикметників у мовленні?
(Прикметники роблять мову багатою, яскравою, барвистою, образною).
3. Завдання «Ти – мені, я – тобі ».
Кожна група підготувала завдання для
супротивників: дати вичерпну відповідь на одне з теоретичних питань.
Ø Прикметник як самостійна
частина мови; (таблиця, узгодження з іменником, розряди, групи).
Ø Поділ прикметників на групи
(розряди) за значенням; (таблиця,
якісні – ступені
порівняння (вищий, найвищий);
– повна і коротка форма (повна
стягнена і повна нестягнена)).
4.
Розповідь екскурсовода (історика, магістра Львовознавства) про першу
літописну згадку про Львів, історичні назви міста, географічне положення.
5. Завдання
«Від теорії до практики»
( І етап )
Запишіть прикметники у правильній
формі, узгодивши їх з іменниками. Визначте рід, число, відмінок прикметників.
Герб Львова
І група
Лев – графічн.. елемент
львівськ.. міськ.. герба. Перше відом.. зображення
крокуючого лева в міськ.. брамі з трьома вежами міститься на печатці з
воску до старовинн.. документа 1359 року. Припускають, що зображення
лева міг започаткувати ще Данило Галицький у 1253 році одночасно з отриманням
королівськ.. титулу. Лев був символом Галицько – Волинськ..
держави.
ІІ група
Зображення лева міститься на
карбованих на львівськ.. монетн.. дворі в 1333-1370 роках
«львівськ.. грошиках». Багато разів цей символ відігравав роль охоронн..
торгов.. марки для товарів, вироблених у Львові. Зображення лева було на
емблемах реміснич.. цехів, ним прикрашали обкладинки міськ..
книг. У 1619 році лев як символ сили і захисту став оздобленням ратушев..
вежі.
6. Проект групи «Аналіз мовних явищ»
Порівняльна характеристика
прикметника як частини мови в українській та англійській мові. (Ступені
порівняння, творення вищого і найвищого ступенів порівняння; зміни при творенні
ступенів у прикметниках; синтаксична роль).
Таблиця.
7. Завдання «Від теорії до практики» ( ІІ етап )
«Музична пауза» ( вибірково –
розподільний диктант )
Ø Прослухати пісню про Львів,
виписати з тексту прикметники, розподіливши їх за родами (якісні, відносні). У
кого буде більше, той і стане переможцем.
Ø Спостереження за виражальними
можливостями прикметників у художньому тексті.
Яка роль
прикметників у тексті? Яким художнім засобом виражені прикметники? (Епітети).
Що називаємо епітетом? Які ще художні засоби ви знаєте, у складі яких є прикметники?
8. Розповідь екскурсовода
Захисні вали,
вежі мури. (Картина. Панорама – найдавніший вигляд Львова 1613 року. Ауреліо
Пасаротті ).
9. Презентація проекту групи «Укладання словника
власних назв м. Львова, у складі яких є прикметник або
субстантивний прикметник»
(Алфавітний
порядок, кількість словникових статей, джерела).
Яка орфограма у
власних назвах?
10. Завдання «Від теорії до практики» ( ІІІ етап )
Утворіть
усі можливі форми ступенів порівняння прикметників.
1 команда – дрібний, глибокий, княжий;
2 команда – теплий, приємний, львівський.
11. «Поетична хвилинка»
Хто найкраще прочитає вірш про Львів.
12.
Розповідь екскурсовода
«Чи знаєш ти, що …?» (1. Перша друкована книга «Апостол» І.
Федорова (1574); 2. Перша «Львівська газета» (1776) вийшла французькою мовою;
3. Перше друковане зображення Львова (початок XVIIст. – гравер Ф. Гогенберг за
малюнком Ауреліо Пассаротті (1613)); 4. Перше фото (1839); 5. Перший кіносеанс (1896); 6. Перша
гасова лампа в світі (1853); 7. Перша львівська пошта (поч. XVIIІст.); 8. Перша телефонна
мережа (1882); 9. Перший Львівський вокзал (1861)( лінія з Перемишля до
Львова); 10. Перший кінний трамвай (1880); 11. Електричний трамвай (1880); 12.
Львівський автобус (1928); 13. Станція швидкої медичної допомоги (1893);
14. Професійна команда
пожежників (1849) ).
13. Завдання «Від теорії
до практики» ( ІV етап )
Прочитайте речення, підкресліть
прикметники, розберіть їх як частину мови. (+ Схема).
1 команда. Коли місто Львів ще
тільки будувалося, розселення проходило за національною ознакою. Тому всім
відомі вулиці Руська, Вірменська, Сербська, Староєврейська.
2 команда. Площа Ринок – найстаріша площа міста. ЇЇ назва походить від
німецького слова Ring («коло»).
14. Конкурс лідерів «Хто більше?»
Назвати якнайбільше
прикметників-означень до слова Львів.
15.
Розповідь екскурсовода.
Відомі особистості, які жили і
працювали у Львові.
16.
Завдання «Редактор».
Відредагуйте речення. Визначте
характер помилок.
Ø Один з найвідомих українських письменників і вчених Іван Франко навчався у Львівському університеті.
Ø Митрополит Андрей Шептицький
– сама велична постать нашої історії.
Ø Соломія Крушельницька – найбільш відоміша українська оперна
співачка.
17.
Вікторина «Наскільки добре я
знаю Львів» (екскурсовод).
18.
Рефлексія «Чому Львів –
найкраще місто на землі?»
Відповідає кожен учень,
використовуючи прикметники. Звучить пісня «Тільки у Львові».
IV Підведення
підсумків уроку-гри
1.
Визначення переможців.
Княжич Лев обирає найкращого знавця
(знавців), команду; бажає любити, оберігати, захищати рідне місто. Екскурсовод
заохочує вивчати історію рідного міста, берегти традиції, передавати нащадкам,
оберігати архітектурні пам’ятки.
2. Оцінювання
(мотивація).
V Домашнє
завдання
1. Написати твір-мініатюру
(відгук) «Найкраще місто на землі», використовуючи прикметники.
2.
Підготуватися до контрольної роботи.
3.
Завдання від княжича Лева і магістра Львовознавства.
Схема «
СПІВПРАЦЯ »
Разом допливемо або разом потонемо
(Якщо один досягне мети – це
означатиме, що досягнули її
всі)
Ø Працюємо разом, щоб досягнути
спільної мети.
Ø Працюємо в групах, поміж
собою суттєво не відрізняються.
Ø Намагаємось, щоб всі члени
групи досягли успіху.
Ø Успіх одного принесе користь
іншим членам групи.
Ø Загальний успіх урочисто
визнається.
Культура мовлення
«Антисуржик»
Неправильно
|
Правильно
|
бувший
виносливий
винуватий
вредний
довірчивий
жарений
капризний
лишній
любий
послідній
похожий
рішаючий
розовий
саме важне
саме головне
слідуючий
справочний
суровий
толковий
учбовий
|
колишній
витривалий
винний
шкідливий
довірливий
смажений
вередливий
зайвий
будь-який (займенник)
останній
схожий
вирішальний
рожевий
найважливіше
найголовніше
наступний
довідковий
суворий
розумний
навчальний
|
Конкурс
«Далі…Далі…Далі…»
Кожна команда протягом однієї хвилини
має відповісти на декілька запитань. Виграє команда, яка відповість на більшу
кількість запитань протягом визначеного часу. Максимальна кількість балів за
цей конкурс – 10 (за кожну правильну відповідь – 1 бал).
1 команда
1. Як називаються слова, що виражають
ознаку предмета?
2. Як змінюються прикметники?
3. Чим прикметник виступає у
словосполученні?
4. Що виражають ступені порівняння
прикметників?
5. Які форми ступенів порівняння є
простими, а які складеними?
6. Як відрізнити якісні прикметники
від відносних?
7. Які форми мають якісні
прикметники?
8. Які прикметники означають
приналежність чого-небудь особі чи тварині?
9. У яких сполучених слів стираються ознаки якісних, відносних і
присвійних прикметників?
10.Коли відносні прикметники стають якісними?
2 команда
1. На які питання відповідають прикметники?
2. Якими членами речення бувають прикметники?
3. Чи всі прикметники мають ступені порівняння?
4. Які форми має вищий ступінь порівняння?
5. За допомогою чого можна посилити значення вищого ступеня порівняння?
6. На які питання відповідають присвійні прикметники?
7. Залежно від чого прикметники поділяються на тверду і мяку групи?
8. Які прикметники вказують на ознаку предмета, що може виражатися
більшою чи меншою мірою?
9. У чому полягає різниця між повною і короткою формами прикметників?
10.У яких відмінках прикметники жіночого і середнього роду мають
одночасно повну нестягнену й повну стягнену форму?
Кросворд
1
|
О
|
П
|
Е
|
Р
|
Н
|
И
|
Й
|
||||||||||||||
2
|
Л
|
И
|
Ч
|
А
|
К
|
І
|
В
|
С
|
Ь
|
К
|
И
|
Й
|
|||||||||
3
|
І
|
Т
|
А
|
Л
|
І
|
Й
|
С
|
Ь
|
К
|
И
|
Й
|
||||||||||
4
|
Р
|
У
|
С
|
Ь
|
К
|
А
|
|||||||||||||||
5
|
Ш
|
Е
|
В
|
Ч
|
Е
|
Н
|
К
|
І
|
В
|
С
|
Ь
|
К
|
И
|
Й
|
|||||||
6
|
П
|
О
|
Р
|
О
|
Х
|
О
|
В
|
А
|
1. …театр.
2. …цвинтар.
3. …дворик
4. Вулиця, на якій жили
українці.
5. …гай.
6. …вежа.
Конспект
уроку з української мови у 8 класі
Тема. Мовознавча
конференція на тему «Відокремлені означення».
Мета: поглибити, систематизувати і узагальнити
знання учнів про відокремлені означення; удосконалювати вміння відшукувати
речення з відокремленими означеннями у зв’язному тексті; навчити школярів
відокремлювати означення й пояснювати розділові знаки при них; виправляти чужі
помилки;
розвивати вміння
зіставляти, протиставляти, узагальнювати й аналізувати мовні явища; культуру
мовлення;
виховувати в
учнів бережливе ставлення до природи; розуміння важливості екологічних проблем;
прагнення зберегти природу України для наступних поколінь.
Тип: урок-конференція.
Методи: розповідь-повідомлення на лінгвістичну тему в
науковому стилі, бесіда, робота з підручником, індивідуальна робота з картками,
тренувальні вправи, складання твору-мініатюри за картиною.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал на картках.
Таблиця «Відокремлені означення» , картина «Прийшла весна», комп’ютер,
аудіозаписи музичних творів Ф. Шопена;
фотографії, малюнки, презентація на тему «Краса природи України».
Міжпредметні зв’язки:
українська література, біологія, географія, образотворче мистецтво, музика.
ХІД
УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми
і мети уроку.
Привітання
голови конференції (вчителя).
1.
Добрий день, шановні
учасники, гості.
Сьогодні
в нас мовознавча конференція на тему «Відокремлені означення». Але відразу
зазначу, що це не звичайна лінгвістична конференція, а з природознавчим ухилом.
Мета
нашої конференції: поглибити, систематизувати і узагальнити знання учнів про
відокремлені означення; удосконалювати вміння відшукувати речення з
відокремленими означеннями у зв’язному тексті; навчити школярів відокремлювати
означення й пояснювати розділові знаки при них.
Але
головне наше завдання – усвідомити, яку важливу роль відіграє довкілля у нашому
житті.
У
конференції беруть участь науковці блоку «Частини мови» («Морфологія»), блоку
«Синтаксис» та мовознавці з інших навчальних закладів – «Опозиція».
ІІ. Систематизація знань, умінь і навичок.
1.
Виступ доповідача на
тему «Відокремлені означення».
2.
Виступ доповідача на
тему «Людина і екологія».
3.
Прошу секретаря роздати
учасникам тези доповіді «Відокремлені означення» (таблиці). Під час подальшої
роботи користуйтеся ними.
4.
Спробуймо на практиці
це розглянути.
Робота
біля дошки.
1) Дніпро
Ти тихо в день ясний пливеш заглиблений в минуле…
(О. Олесь).
2) Гори
снігами сповиті бори морозом побиті вбрала ти весно в зеленії пишнії шати як
мати. (В Щурат).
-
Списати речення, знайти
в них відокремлені означення, виділити розділовими знаками, пояснити умови
відокремлення.
-
Зробити синтаксичний
розбір першого речення.
-
Чи має «Опозиція»
запитання?
4.1.
Запитання від «Частини
мови»
Яку частину мови
називаємо займенником?
Які займенники належать
до розряду особових?
4.2.
Запитання від блоку
«Опозиція» до блоку «Синтаксис».
Чи
тільки поширені означення відокремлюються при означуваному слові особовому
займеннику?
5.
Переходимо до
наступного етапу нашої конференції.
Перебудуйте
речення так, щоб невідокремлені означення стали відокремленими. Поставте
необхідні розділові знаки і поясніть їх.
1)
Вимите рясним дощем
листя поблискувало на сонці. (м. Коцюбинський).
2)
Оповитий тишею степ
дихав пахощами рясних трав. (Панас Мирний).
6.
Чи є питання в
«Опозиції»?
Питання
до представників блоку «Частини мови»:
Отже,
на якій з попередніх конференцій ми торкалися даного питання?
7.
Наступні завдання нашої
конференції підготувала «Опозиція». Це індивідуальні завдання.
Роздатковий
матеріал (4 картки з завданнями).
8.
А я, як голова
конференції прошу представника «активного» блоку «Опозиції» виконати таке
завдання («проблемне»).
Прочитайте
речення, опишіть їх. Встановіть, у якому з наведених речень відокремлення
обов’язкове. Виходячи з цього, поставте розділові знаки. Виразно прочитайте
подані речення.
Ті,
хто отримав завдання (індивідуально), приєднуймося…
1)
Йде весна, весела, промениста
(М. Гірник).
2)
Хата біла і чепурна
виглядає з-під яблунь (Панас Мирний).
3)
З-під ніг густим
туманом піднімалися пахощі чебрецю – важкі й лоскотливі (В. Підмогильний).
9.
Наступне завдання.
Робота з матеріалами цьогорічних
конференцій.
(Підручник
«Рідна мова» для 8 класу. – Впр.).
Перебудуйте
і запишіть речення так, щоб однорідні означення стояли після означуваного
слова, а перед ним було своє означення.
Зразок.
Надвечір знову пройшов короткий, теплий, летючий дощ.
Надвечір знову пройшов короткий
дощ, теплий, летючий.
10.
Зібрати й перевірити індивідуальні завдання
на картах.
Користуйтеся
тезами конференції при виконанні поданого завдання.
11.
Сьогодні в нас мовознавча конференція, але,
шановні учасники, сьогодні 1 березня – перший день весни. Мені б дуже хотілося,
щоб у вас був гарний настрій, тому пропоную «ліричне завдання».
Придумайте
речення з відокремленими означеннями за картиною «Прийшла весна», під супровід
чудової мелодії Фредеріка Шопена (3хв.).
Тема: «Природа навесні».
12.
Заслухування складених речень. Аналіз
відокремлених означень, розділових знаків при них.
13.
Ми з вами читаємо гарні речення, бачимо
гарні пейзажі… Але разом з цим ми не повинні забувати, що перед нашим
суспільством постали екологічні проблеми, які намагаються вирішити зараз у
всьому світі, зокрема й в Україні. Що це за проблеми охорони природи? Хто
винуватець цього? Це ви вже вивчали на уроках біології, географії. Отже, людина
не господар на Землі, а лише її невеличка частина, яка повинна бережливо
ставитись до природи, як до святині, щоб зберегти її для майбутнього, для
наступних поколінь.
ІІІ. Підсумки
конференції
1. Наша
конференція наближається до завершення, пропоную невеличке резюме –
пояснювальний диктант.
Записати речення, а
вдома знайти інформацію про парк «Софіївку» в місті Умані.
Завдання: записати
речення, знайти в них відокремлені означення, пояснити розділові знаки при них.
Софіївка
Державний
заповідний дендропарк «Софіївка», розташований в місті Умані Черкаської
області, - це один із шедеврів садово-паркового мистецтва. Його називають
перлиною України.
Створена
на замовлення магната Станіслава Потоцького, «Софіївка» стала своєрідним
пам’ятником кохання.
А
вдома – продовжите написане.
-
Аналіз речень,
орфограм.
2. Прошу
секретаря подати свої нотатки (протокол).
3. Постанова
нашої конференції.
Отже,
Відокремлені означення – це синтаксична конструкція, яка вирізняється серед
інших членів речення за змістом та інтонацією. На письмі відокремлюються
комами, рідко – тире. Відокремлюються за таких умов. (Перелічити умови).
4. Оцінки
за урок. Мотивація виставлених балів.
5. Урок
закінчено. Всім дякую.
ІV. Домашнє завдання.
Завершити
текст «Софіївка», використати у реченнях відокремлені означення.
Немає коментарів:
Дописати коментар